EL PORT DE BARCELONA
EL PASSAT
La historia del port de Barcelona està estretament lligada a la història de la ciutat i les activitats que s´hi han realitzat han estat cabdals pel seu desenvolupament.
A l´Època Medieval la ciutat de Barcelona tenia ja una situació estratègica que la convertia en la mes gran potència marítima del Mediterrani però no tenia un port digne de les activitats que s´ hi realitzaven. Les naus havien d´ancorar entre les Drassanes al peu de la Muntanya de Montjuïc i quedaven molt exposades als temporals que provocaven molts naufragis.El verdader naixement del port de Barcelona data de l´any 1477 que en diferents etapes es va anar allargant des de l´illa de Maians cap el sud i sud-est. Això provocava grans acumulacions de sorra al sud-est de la Ciutadella formant una península on després s´hi edificaria el barri de la Barceloneta.
La construcció del port de Barcelona va representar un gran esforç i es van haver de superar moltes dificultats per construir-lo. L´ acumulació de sorra col.lapsava el port que en ocasions es va haver de tancar. Les solucions més importants no van arribar fins el segle XIX que és quan es va allargar l´escullera i es va construir un contradic que situava la boca del port en l´actual moll de Ponent.
El 1868 es va demanar permís per constituir la Junta d´Obres del Port de Barcelona que es va poder reunir per primera vegada l´any 1869. Això va representar una descentralització que va durar fins l´any 1978.
Cap a l´any 1772 es va construir la "Torre de la Llanterna" que actualment és el famós i admirat rellotge del Moll dels Pescadors.
La torre de la Llanterna |
Torre de Sant Sebastià amb l´aeri |
L |
Les dues torres |
EL PRESENT
El fenomen de la globalització econòmica, amb la liberalització del comerç i del transport, la innovació tecnològica i la presència de la logística en els intercanvis comercials, està provocant grans canvis en l’estructura del comerç mundial i la gran aspiració del Port de Barcelona és convertir la ciutat en el primer port logístic del sud d’Europa, el nord d’Àfrica i del Mediterràni.
El canvi urbanístic ha estat molt important i amb el temps no ha quedat cap de les antigues construccions. (Molta gent del barri encara lamenta l´enderrocament dels Rafals ja que es considera que, es podien haver conservat i convertit en espais socials).
abans |
La Barceloneta i els seus habitants sempre han estat molt lligats a les activitats portuàries que han donat i donen feina i benestar a molta gent del barri.
L´HOTEL W
També mencionaré l´Hotel W -(conegut com Hotel Vela)- en el espai dedicat al port perquè està construït dintre de les instal.lacions portuàries i és un edifici que va portar molta problemàtica amb les societats ecològíques i veïnals del barri perquè infringeix la llei de protecció de costes. L´edifici està construït a 20 metres del mar i es va arribar inclús a demanar que s´enderroqués però la construcció va seguir endavant.
L´edifici
va ser dissenyat per l´arquitecte Ricardo Bofill i en principi estava
previst que tingués 168 metres però al final en té 100 metres
d´alçada i 473 habitacions.
L´
Hotel ha tingut molt èxit (s´hi va allotjar inclús la Reina Rània
de Jordània en la seva visita a Barcelona) i cada any si realitzen
tota classe d´esdeveniments.
L´Hotel W |
A
mi m´agrada molt, tant l´Hotel, per fora i per dintre, com l´entorn que ha millorat i ha
donat pas a un passeig, a la vora del mar, molt relaxant tot l´any,
encara que multitudinari durant l´estiu. Des
de casa meva a l´hotel hi ha un trajecte de quinze minuts i a
l´estiu, a última hora de la tarda, és un passeig immillorable.
(Jo crec que dóna categoria al barri encara que molta gent no pensa igual)
(Jo crec que dóna categoria al barri encara que molta gent no pensa igual)
Futur
També
el Museu Hermitage de Sant Petesburg obrirà una sucursal a Barcelona
i estarà situat en una instal.lació del port.
El port actualment |